Välj önskad period







    Telefon:

    Vi förlänger Höstljus på Sofiero

    Biljetterna är slutsålda – tack till alla som har besökt oss!

    Efter stor efterfrågan förlänger vi nu Höstljus på Sofiero till och med lördag den 21 november. Höstljus har pågått i tre veckor och blivit en stor succé bland besökarna. Har du ännu inte upplevt Sofiero i ljusets sken är det dags att boka dina biljetter idag!

    Vårt årliga evenemang Ljusstämning är i år inställt på grund av myndigheternas restriktioner. För att kunna erbjuda en utomhusupplevelse när mörkret sänker sig har vi istället valt att arrangera Höstljus. Till skillnad från Ljusstämning pågår upplevelsen i parken under en längre tid och vi anordnar inga aktiviteter. Dessutom släpper vi endast ett begränsat antal entrébiljetter per dag.

    – Vi vill erbjuda en ljuspunkt i höstmörkret även i år. När det stod klart att vi behövde ställa in Ljusstämning började vi genast titta på alternativ. Eftersom Höstljus pågår under flera veckor kan besökarna njuta av en stämningsfull park utan att det riskerar att bli trängsel, säger projektledare Matthias Bong.

    Belysningen i parken går i höstens färger. Slottet är vackert upplyst och träden skiftar i rött, blått och lila. Nere i ravinen tänds lampor i takt med stämningsfull musik och i Sagoskogens förtrollade värld kan barnen ge sig ut på reflexjakt. Slottsbutiken har öppet varje kväll. Varmt välkommen att uppleva den härliga känslan i parken.

    Mat och dryck
    Café Glasverandan har öppet dagligen 16-21. Sofiero slottsrestaurang har öppet under begränsade tider. Det finns även möjlighet att köpa varma och kalla drycker samt grillad korv ute i parken. Vänligen se restaurangens hemsida för mer information.

    Förköp av entrébiljetter
    Vänligen notera att vi endast släpper ett begränsat antal entrébiljetter per dag och att förköp krävs. Alla som planerar att besöka oss måste köpa eller förboka sin entrébiljett. Det gäller även barn i alla åldrar samt du med Sofiero årskort och Kulturkort. Entrébiljetter går att köpa här på sofiero.se samt på Dunkers kulturhus, Stadsteatern eller Konserthuset.

    Vanliga frågor & svar

    Vad är skillnaden mellan Ljusstämning och Höstljus?
    Vårt årliga evenemang Ljusstämning är inställt på grund av myndigheternas restriktioner kring stora folksamlingar. För att kunna erbjuda en utomhusupplevelse när mörkret sänker sig har vi istället valt att arrangera Höstljus. Till skillnad från Ljusstämning pågår upplevelsen i parken under en längre tid och det anordnas inga planerade aktiviteter. Antalet ljusinstallationer är färre än vanligt och vi har dessutom begränsat antalet entrébiljetter för att undvika trängsel.

    Hur hanterar ni covid-19?
    Vi har begränsat antal entrébiljetter så att du som besökare ska känna dig trygg. Vi har trygghetsvärdar på plats som ser till att det inte blir trängsel eller bildas köer vid entrén och inne i parken. Vi uppmanar alla att hålla avstånd till varandra och att stanna hemma om de har symptom eller anhöriga med konstaterad eller misstänkt covid-19. Det finns även stationer med handsprit runt om i parken.

    Hur påverkar de nya restriktionerna Sofiero?
    Höstljus fortsätter som vanligt. Vi har sedan tidigare anpassat vår verksamhet för att alla ska få ett så tryggt besök som möjligt. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och utvecklingen noggrant.

    Behöver jag förköpa min entrébiljett?
    Ja, alla som vill besöka Höstljus måste förköpa eller förboka sin entrébiljett. Det gäller även barn i alla åldrar. Har du årskort eller Kulturkort går du in gratis, men du måste också förboka din entrébiljett.

    Vad har jag för köpvillkor?
    På grund av den rådande situationen med covid-19 har vi anpassat våra köpvillkor tillfälligt. Du kan boka om din biljett eller få ett tillgodohavande. Vänligen kontakta oss senast 24 timmar innan entrébiljettens giltiga datum. Maila till biljett@helsingborg.se med titel ”Ombokning av biljett” och bifoga entrébiljetterna. Förtydliga i text biljettens ordernummer.

    Jag får ingen bokningsbekräftelse, vad är fel?
    Biljettleverantören AXS upplever för tillfället problem med sitt system vilket leder till att vissa kunder inte får något mejl. Får du ingen entrébiljett till din mejl inom en timme, vänligen kontakta biljett@helsingborg.se så skickar vi era biljetter på nytt.

    Får jag ta med hunden?
    Ja, hunden är välkommen. Vänligen tänk på att det är tända marschaller i delar av parken. Håll alltid din hund kopplad.

    Har du frågor angående dina biljetter till Höstljus?

    Vänligen maila biljett@helsingborg.se

    Dela denna sidan:
    Kontakta oss

    Sofiero slott & slottsträdgård
    Sofierovägen 131
    252 84 Helsingborg

    E-post: sofiero@helsingborg.se
    Telefon: 042-10 25 00

    Instagram: @sofieroslott
    Facebook: Sofiero slott & slottsträdgård

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nyheter, inspiration och fina erbjudanden.

    Sofiero slott och slottsträdgård - en del av Helsingborgs stad