Välj önskad period







Telefon:

Höstljus på Sofiero

Under hösten tar en ny upplevelse form på Sofiero. Vi har valt att kalla det för Höstljus. Varje kväll under tre veckor bjuder vi in till en stämningsfull, upplyst park i höstskrud. Kom hit för en rogivande promenad, pausa med en värmande soppa i restaurangen och kika in i Slottsbutiken. Varje vecka tänds en ny ljusinstallation att njuta av, med start den 25 oktober.

Vårt årliga evenemang Ljusstämning på Sofiero är i år inställt på grund av myndigheternas restriktioner kring stora folksamlingar. För att kunna erbjuda en utomhusupplevelse när mörkret sänker sig har vi istället valt att arrangera Höstljus. Till skillnad från Ljusstämning pågår upplevelsen i parken under en längre tid och det anordnas inga planerade aktiviteter.

– Vi vill erbjuda en ljuspunkt i höstmörkret även i år. När det stod klart att vi behövde ställa in Ljusstämning började vi genast titta på alternativ. Eftersom Höstljus pågår under flera veckor kan besökarna njuta av en stämningsfull park utan att det riskerar att bli trängsel, säger projektledare Matthias Bong.

Belysningen i parken går i höstens färger och kommer framförallt att upplevas framför slottet. Höstljus pågår mellan den 25 oktober till 15 november mellan klockan 16-21. Varmt välkommen att uppleva den härliga känslan i parken.

Förköp av entrébiljetter

Vänligen notera att vi endast släpper ett begränsat antal entrébiljetter per dag och att webbköp krävs. Alla som planerar att besöka oss måste köpa eller förboka sin entrébiljett på nätet. Det gäller även de som går in gratis, närmare bestämt barn upp till 18 år samt du med Sofiero årskort och Kulturkort. Entrépris från 80 kronor.

Vanliga frågor och svar

Vad är skillnaden mellan Ljusstämning och Höstljus?
Vårt årliga evenemang Ljusstämning är inställt på grund av myndigheternas restriktioner kring stora folksamlingar. För att kunna erbjuda en utomhusupplevelse när mörkret sänker sig har vi istället valt att arrangera Höstljus. Till skillnad från Ljusstämning pågår upplevelsen i parken under en längre tid och det anordnas inga planerade aktiviteter. Antalet ljusinstallationer är färre än vanligt och vi har dessutom begränsat antalet entrébiljetter för att undvika trängsel.

Jag får ingen bokningsbekräftelse, vad är fel?
Det kan ta upp till 24 timmar innan du får din bekräftelse på mailen. Vänligen se så att du har angett rätt e-postadress eller att det inte ligger i skräpposten. Har bekräftelsen inte dykt upp inom 24 timmar är du välkommen att kontakta AXS kundtjänst. Kontaktuppgifter till AXS kundtjänst finns här.

Jag har köpt biljett men ångrar mig, vad gör jag?
Du kan boka om din biljett eller få ett tillgodohavande. Vänligen kontakta oss senast 24 timmar innan entrébiljettens giltiga datum. Maila till biljett@helsingborg.se med titel ”Ombokning av biljett” och bifoga entrébiljetterna. Förtydliga i text biljettens ordernummer.

Är restaurang och café öppet under Höstljus? 
Ja, Café glasverandan har öppet dagligen 16-21 under Höstljus. Restaurangen har öppet under begränsade tider. Se restaurangens öppettider och boka bord här. Det finns även möjlighet att köpa kaffe och varm choklad ute i parken.

Får jag ta med hunden?
Ja, hunden är välkommen. Vänligen tänk på att det är tända marschaller i delar av parken. Håll alltid din hund kopplad.

Dela denna sidan:
Kontakta oss

Sofiero slott & slottsträdgård
Sofierovägen 131
252 84 Helsingborg

E-post: sofiero@helsingborg.se
Telefon: 042-10 25 00

Instagram: @sofieroslott
Facebook: Sofiero slott & slottsträdgård

Senaste nytt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nyheter, inspiration och fina erbjudanden.

Sofiero slott och slottsträdgård - en del av Helsingborgs stad